Follow saya, thank you

My photo
nfrh_n blog
Assalamualaikum, terciptanya blog ini dimulakan dengan perkongsian nota-nota. Dan akan diteruskan insya allah dengan perkongsian ilmiah di masa akan dtg. Terima kasih kerana sudi membaca. Jazakallahu khair.

Recent in Technology

Hak

Pilihlah pasangan yang mana bila kita bersamanya, semakin bertambah nilai hidup kita, semakin dekat kita kepada Allah. Aamiinn. Semoga kita semua dikurniakan pasangan yg baik2.

Semua maklum yg mmasing-masing hidup dengan tanggungjawabnya. Suami ada haknya, dan isteri pun ada haknya. Dalam rumah tangga, dianjurkan untuk mendahulukan hak suami. Kelunakan islam, kalau hak lain-lain boleh buat mana yang mampu saja, tapi untuk suami cuba buat sedaya upaya. Seorang isteri:

  1. Wajiblah seorang isteri mengekali malu ke atas suaminya.
  2. Menghormati suami (merendahkan mata pada hadapannya)
  3. Mengikut suruhan suami
  4. Diam tatkala suami berkata
  5. Berdiri tatkala datangnya, dan keluarnya.
  6. Mendatangi suaminya tatkala hendak tidur
  7. Memakai bau-bauan.
  8. Dan bersungguh membaikkan bau mulutnya
  9. Mengekali perhiasannya ketika ada suaminya dan meninggalkan perhiasannya ketika tiada suaminya.
  10. Jaga harta suami
  11. Memuliakan isi rumahnya, Cth: mentua, ipar duai, anak kepada suamimu.
  12. Menghargai pemberian suami, walau yg sikit, kecil, cantik atau tak cantek
  13. Keluar rumah dengan izin suami.
  14. Jangan suka minta cerai tanpa hak.
  15. Menjaga diri, aurat drpd dipandang ajnabi.

Laki-laki kena buat wanita taat pada Allah, taat pada suami bermakna taat pada Allah. Bukan suka-suka taat. Sebab tu dua-dua laki bini kena ngaji, supaya tahu. Isteri tahu apa, dan bila nak taat. Suami tahu nak taat pada siapa, apa nak buat, apa yang patut isteri taat, supaya masing-masing dapat hak masing-masing, dapat seimbang rumah tangga.

Insya Allah kalau suami memudahkan bagi isteri untuk taat, boleh jadi isteri berubah dari baik, kepada lebih baik. Bantulah isteri, ringan-ringankan tugas dia agar mudah untuk dia taat.

Wahai wanita hamba Allah, takutlah kamu pada tuhan kamu.

Orang melihat wanita yang hidupnya di jalani dengan penuh sebagai wanita Islam yang taat sebagai terkongkong. Padahal merekalah yang paling bebas kerana mereka tidak terikat dengan dunia. Tidak terikat ni contohnya "beauty standard", "feminism", "Body goal", "life goal" and etc.

Undang-undang antara suami isteri ini daripada Allah SWT supaya selamat, damai rumah tangga,

Jangan pernah menjadikan agama ini sebagai beban, atau sebagai sesuatu beban yang menghambat kehidupan manusia. Itu salah.

Agama adalah solusi kehidupan. Kalau kamu menjadikan agama ini sebagai sebuah beban kehidupan, yang salah bukan agamanya, tapi yang salahnya adalah persepsi kamu terhadap agama.

Jadilah seorang isteri yang benar dalam pandangan Allah.



Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement