Follow saya, thank you

My photo
nfrh_n blog
Assalamualaikum, terciptanya blog ini dimulakan dengan perkongsian nota-nota. Dan akan diteruskan insya allah dengan perkongsian ilmiah di masa akan dtg. Terima kasih kerana sudi membaca. Jazakallahu khair.

Recent in Technology

Ujian Allah

 we can't change the person that we love, but we can change ourself for our love one.

Masha allah, tabarakallah, di sini lagi mengarang cerita berdasarkan yang dilalui sehari - hari. Alhamdulillah.

Perkongsian hari ini berkenaan, "kita tak boleh ubah orang". Cubalah sekuat mana pun, tetap lumrah dlm kehidupan kita tak dpt nak ubah orang. Allah sendiri cakap, dia takkan ubah org yang tak nak ubah diri dia. 

Dari ayat tu kita dah boleh faham, perubahan daripada sesorang tu mesti kena dtg daripada kehendak diri dia sendiri. Kalau ada pun yg berubah sebab org lain, Alhamdulillah mungkin tak banyak, semuanya dengan izin Allah jugak.

Bilamana kita sangat mengharapkan perubahan daripada seseorang yg kita sayang, tapi tidak berlaku sepertimana yg kita hendak, ingatlah semuanya yg berlaku sesuai dengan qada dan qadar Allah. Tiada daya dan upaya kita sebagai seorang hamba yang lemah.

Tapi, ada jalannya. Jalan untuk menuntun hati agar tenang dan redha dgn ujian yg datang. Hati kalau tidak di jaga, amat mudah untuk menyalahkan takdir, sekaligus menyalahkan yang Maha Mengatur, Allah SWT. 

Keras macam mana pun hati kita menentang takdir yang telah di tulis sejak azali, akhirnya yg kita dpt hanyalah "sakit". Marilah lihat ujian dari sisi yang lain. Mungkin kita tersalah jawab akan "ujian" yang diberi, yang menyebabkan kita menduduki "ujian" yang sama.

Lihat dan baca "ujiannya". Fahami dgn pandangan hati. Mungkin ada yang perlu kita ubah, untuk menyesuaikan dgn jawapan yang sebenar kepada "ujian" itu tadi.

Sabar. Doa. Tawakal. Libatkan Allah dalam apa jua keadaan kita. Bila "ujian" sudah lulus, percayalah, kita akan rasa seolah-olah tidak pernah di uji. Kerana "ujian" itu khas dicipta untuk memperbaiki keadaan kita dan rasa di hati setelahnya pasti manis dan bahagia. Hasbunallahu wani'mal wakiil.

Sekian,





Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement