Follow saya, thank you

My photo
nfrh_n blog
Assalamualaikum, terciptanya blog ini dimulakan dengan perkongsian nota-nota. Dan akan diteruskan insya allah dengan perkongsian ilmiah di masa akan dtg. Terima kasih kerana sudi membaca. Jazakallahu khair.

Recent in Technology

Pengajian Kitab Misbahul Munir - Al Fadhil Ustaz Azhar Hashim Al-Hadrami

Link pengajian di FB Madrasah Rahmatan Lil Alamin

Pengenalan
Kitab yang membicarakan tentang ilmu akidah ataupun ilmu makrifatullah ataupun ilmu tauhid, ilmu mengesakan Allah SWT. Yang mana ilmu ni seafdal-afdal ilmu dibandingkan dengan ilmu-ilmu yg lain, samada dengan ilmu feqah ataupun dengan ilmu tasawuf. Sebab ilmu ni ilmu yang bersangkut dengan dasar atau disebut sbg asas kpd agama. Maknanya kalau tidak ada asas maka tak boleh dibina sesuatu diatas perkara yang tidak ada asas. Sebab tulah kalau kita nak buat ibadat maka pastikan akidah kita duduk di dalam akidah yang benar. Duduk dalam iktikod yang sahih. Duduk dlm kumpulan Ahlu Sunnah Wal Jamaah.

Tuan kitab ni yang nama dia Tuan Guru baba Haji Abdul Aziz Bin Ismail. Dia asal orang fathoni. Tapi dia telah keluar dari fathoni, dan bermukim di Kampung Paloh Bunut Payung, sehinggalah dia meninggal dunia di situ, di daerah Bunut Payong, Kpg Paloh, Kelantan, Kota Bahru.

Dan dia ni salah seorg drpd anak murid kpd Syeikh Wan Ismail Bin Wan Abdul Qodir, dia belajar di Makkatul Mukaromah.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement