Follow saya, thank you

My photo
nfrh_n blog
Assalamualaikum, terciptanya blog ini dimulakan dengan perkongsian nota-nota. Dan akan diteruskan insya allah dengan perkongsian ilmiah di masa akan dtg. Terima kasih kerana sudi membaca. Jazakallahu khair.

Recent in Technology

Pengalaman Test Litar No. 1 (Kereta Auto) - Bahagian Bukit

 Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua. Hari ni nak share sikit, from pengalaman saya untuk test litar. Sebelum ni saya dah share pengalaman saya untuk RPK untuk ujian JPJ. Boleh tekan link di 👉  RPK (Rutin Pemeriksaan Kereta) untuk ujian JPJ (bagaikanputeri95.blogspot.com)




Selesai ujian RPK tu, tibalah masanya untuk ujian litar. Saya ambik auto jadi ada tambahan sedikit untuk ujian litarnya iaitu di bahagian Ram, dimana kebanyakkannya ramai yg gagal Allahu, disebabkan nervous melampau ramai yang terpaksa ulang lagi bahagian ni. Sudah semestinya ada caj tambahan yang di kenakan (mengikut tempat belajar masing-masing yer). Jadi, siap-siap bawak duit lebih. Saya doakan korang semua lulus dan lancar ujiannya. Korang mesti yakin dan bertenang sentiasa. Jangan gelabah & jangan tengok org lain, fokus dengan apa yg kita dah belajar.

Peringatan: Gambar litar kat dlm ni semua sumber daripada google untuk rujukan korang. Bukan hak milik saya. 

Berikut adalah ujian Litar yang saya jalani di tempat saya ( mungkin berbeza mengikut tempat masing-masing, harap maklum)

1. Ujian Bukit
(a). Tunggu nombor giliran utk dipanggil oleh abg JPJ baru boleh bergerak ke kenderaan ujian. 

(b). Bismillah, Masuk kereta, atur seat, atur cermin sisi, cermin pandang belakang, atur seat biar selesa, pakai seatbelt, tekan brek & start enjin kereta. Tarik nafas, kawal nervous k. 

(c). Beri signal kereta ke kanan. ( selalunya kereta dh park kat bawah bukit, jadi takpayah bergerak ke depan lagi. Saya nasihatkan supaya jgn tengok candidate sebelah, takut terganggu nanti. Abaikan diaorg )

(d). Alert dengan bunyi wisel abg JPJ yg kat menara dekat bukit tu. Bunyi jer wisel, kita angkat tangan tinggi2 keluarkan tangan drpd cermin sbb tu tanda kita dh bersedia untuk di uji. ( pastikan cermin diturunkan semua yer).

(e). Tekan brek & tukar gear ke " D ". TURUNKAN HANDBREAK. 

(f). Bismillah. Tekan minyak, speed up jer untuk naik bukit tu, dan tekan brek cun cun kat dalam garis kuning  atas bukit tu. Naikkan handbrek dan lepaskan brek kaki secara perlahan-lahan Jenguk kepala tengok tayar cun baru angkat tangan untuk signal kat abg JPJ yg kita dh berjaya aaa gitu. 

(Tips: cermin sisi kanan berada pada tiang no. 1 yg kat atas bukit. Insya allah boleh cuba waktu latihan)

(JANGAN SESEKALI ANGKAT TANGAN BILAMANA BELUM CONFIRM TAYAR MASUK DLM GARISAN KUNING, SEBAB KITA ADA 3 KALI CUBAAN KALAU GAGAL)

(g). Bila abg JPJ suruh proceed turun bukit, kita start dengan menekan minyak sehingga kereta bunyi mengaum sikit baru kita turunkan handbrek sambil kawal stereng untuk turun bukit. (Tujuan kita tekan minyak sampai dia keluar bunyi tu, supaya kereta tak terundur kebelakang bila handbreak di turunkan.)




~ End for ujian litar bukit ~


Disclaimer: Nota saya tak semestinya 100%  betul. Ianya berbeza mengikut tempat. Saya hanya share pengalaman saya sahaja. Terima kasih.

Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement